Dobór kolorów

Każdy kolor niesie za sobą pewien ładunek emocjonalny. Percepcja barw zależy zarówno od naszych wcześniejszych doświadczeń życiowych jak i również asocjacji, które niesie za sobą dany kolor. Niemalże każda barwa ma przypisane pewne charakterystyczne i uniwersalne cechy,  które tworzą stałe kolokacje myślowe. Niektóre barwy przywodzą na myśl proste skojarzenia, zielony pozostaje kolorem nadziei, żółty – zazdrości, zaś czarny- żałoby. Oczywiście są to najprostsze i najbardziej rozpowszechnione definicje barw. Posiadają one znacznie bogatsze uzasadnienie zarówno pod względem psychologicznym jak i estetycznym.

Każda barwa ma za zadanie wywołać określone skojarzenia. Wiele firm wykorzystuje pozytywne działanie barw i w podświadomy sposób wpływa na sposób postrzegania i odczucia klientów poprzez grę kolorów i ich prawidłowe wykorzystanie w konstrukcji znaków firmowych i reklamowych. Teoria koloru jest szeroko wykorzystywana w różnego rodzaju akcjach promocyjnych i działaniach marketingowych. Powstają liczne uzasadnienia, a nawet teorie podręcznikowe z nią związane.

Kolory dzielą się zasadniczo na dwie grupy: ciepłe i zimne.

Do kolorów ciepłych zaliczamy między innymi czerwień, żółć, pomarańcz, beż, róż, złoto i brąz. Każdy z nich wiąże się z nieco innymi odczuciami i wpływa na odbiór marki.

Czerwień jest jedną z najmocniejszych barw, kojarzy się z namiętnością, uczuciami, dynamiką oraz ekspresją. Czerwień przywodzi na myśl krew oraz serce, co jest nieodłącznie związane z erotyzmem, miłością i młodzieńczą pasją. Czerwony wzmaga doznania oraz powoduje szybsze bicie serca. Doskonale pasuje do reklam i logo, które są dedykowane młodym ludziom.

Pomarańczowy jest kolorem młodości i witalności; kojarzy się z młodością i temperamentem. Niemniej jednak przy dłuższym kontakcie i nadmiernej intensywności bardzo męczy oczy. Pomarańcz jest chętnie wykorzystywany przez firmy i przedsiębiorstwa, które kierują swoją ofertę do ludzi aktywnych i same przedstawiają mobilne produkty.

Żółć przywołuje dwojakie skojarzenia. Z jednej strony może kojarzyć się ze słońcem, latem, radością i optymizmem, z drugiej zaś  z zazdrością i zgryzotą. Wszystko zależy jednak od odpowiedniej ekspozycji barwy jak i również gry dodatków. Żółć jest bardzo często wykorzystywana przy produkcji reklam i logo prezentujących zabawki, albo akcesoria dziecięce. Niewątpliwie, żółty powinien być elementem spajającym konstrukcję i nie przytłaczać całego logo.

Biel jako kolor niewinności i czystości doskonale sprawdza się przy reklamowaniu i prezentowaniu przedsiębiorstw związanych z działalności medyczną. Oczywiście, biały nie powinien zdominować całego logo, gdyż przywoła wrażenie pustki i nie zainteresuje odbiorcy. Biel bardzo dobrze kontrastuje się z innymi barwami pastelowymi, które dodatkowo eksponują jej czystość.

Róż jest jednym z kolorów, które znajdują szerokie zastosowanie przy reklamowaniu produktów i usług skierowanych do kobiet i dzieci. Podobnie jak biel kojarzy się z niewinnością i infantylnością. Odpowiednio stonowany może okazać się bardzo interesującym dodatkiem. Większość firm decyduje się jednak na umiarkowane użycie koloru różowego i łączenie go z innymi barwami takimi jak biel i złoto.

Kolor złoty kojarzy się z bogactwem i przepychem. Bogactwo przywołuje zaś skojarzenia stabilizacji i gwarancji sukcesu. Jeśli chcemy aby nasza firma była kojarzona z dobrobytem powinniśmy przynajmniej w tle zaznaczyć złote akcenty. Nie należy oczywiście przesadzać, gdyż nadmiar złotego koloru kojarzy się z tandeciarstwem i promowaniem na siłę. Złoty dobrze komponuje się z kolorami neutralnymi takimi jak biel czy granat. Z pewnością nie powinniśmy go łączyć ze zdecydowanymi barwami takimi jak pomarańcz czy czerwień.

Beżowy jest dosyć kontrowersyjnym kolorem i wiele osób uważa, iż nie należy zaliczać go do ciepłych barw. Niemniej jednak beż jest kolorem przywodzącym na myśl bardzo pozytywne i nacechowane emocjonalnie skojarzenia. Beż jest barwą ziemi i kojarzy się ze spokojem, równowagą i stabilizacją. Możemy go wykorzystać przy projektowaniu każdego typu reklamy, gdyż doskonale współgra z innymi barwami można go stosować w dowolnych ilościach.

Podobne asocjacje budzi barwa brązowa, która wprowadza równowagę i doskonale kontrastuje się z innymi barwami ciepłymi. Brązowy jest kolorem dojrzałym i bogatym znaczeniowo. Bardzo często symbolizuje elegancję i wyczucie stylu. Wygląda niezwykle stylowo w połączeniu ze złotymi dodatkami i dodaje wizerunkowi dystynkcji i powagi.

Ciepłe barwy są jednak zdecydowanie rzadziej wykorzystywane niż barwy zimne, które potrafią wprowadzić odpowiedni nastrój i przywołać wrażenie elegancji i skromności, profesjonalizmu i zaangażowania.

Błękitny jest kolorem spokoju i wprowadza element świeżości. Nasuwa pozytywne skojarzenia z wodą, oceanem, nieograniczonością i wolnością. Szum morza zazwyczaj sprawia, iż ludzie nastrajają się pozytywnie i popadają w stan błogości i lekkości.

Kolor lawendowy jest kojarzony na zasadzie synestezji. Najpierw czujemy zapach, potem widzimy kolor. W związku z tym możemy liczyć na bardzo pozytywne odruchy i wprowadzenie przyjemnego klimatu do całości kompozycji.

Kolor zielony jak już wcześniej zostało wspomniane jest odbierany jako kolor przynoszący nadzieję i spokój. Zieleń kojarzy się z wiosną, rozkwitem i pobudzeniem. Zielony w przeciwieństwie do barwy pomarańczowej powoduje odprężenie i sprawia, iż oczy odpoczywają. W związku z powyższym możemy liczyć na polepszenie samopoczucie i wzrost naszej aktywności. Nic więc dziwnego, iż zieleń jest bardzo często wykorzystywana przy okazji projektowania logo dla instytucji bankowych, przedsiębiorstw przemysłowych i sklepów detalicznych. Zielony bardzo często jest wkomponowywany w tło i chociażby delikatnie zaznaczony.

Niebieski jest barwą uniwersalną, która według statystyk stanowi ulubiony kolor większości społeczeństwa. Wszystkie odcienie niebieskiego łącznie z granatem i błękitem powoduje bardzo pozytywne asocjacje i wpływają korzystnie na nasz stan zdrowia. Niebieski jest ulubionym kolorem większości instytucji bankowych i przewoźników lotniczych. Oznacza profesjonalizm i zaangażowanie.

Oprócz barw ciepłych i zimnych istnieją również barwy neutralne, które mogą być doskonałymi łącznikami w projektowaniu wizerunków firm. Barwy obojętne dla oka takie jak czarny, srebrny czy szary wiążą pozostałe elementy i wprowadzają równowagę w obrazie. Czarny pomimo utartej symboliki bardzo rzadko tworzy negatywne konotacje. Srebrny i szary są barwami technicznymi, więc również  nie wpływają na naszą percepcję obrazu.

 

Comments are closed.