Wizerunek firmy

„Jak cię widzą, tak cię piszą” – wszyscy doskonale znamy to powiedzenie. Jego sens można odnieść także do ogólnego pojmowania wizerunku firmy, czyli tego wszystkiego, co składa się na opinię wystawioną firmie przez osoby trzecie. Mając na uwadze ostrą walkę konkurencyjną na forum biznesowym, większy niż kiedykolwiek nacisk kładzie się na kreowanie wizerunku firmy na zewnątrz.

Jakie są czynniki kształtujące wizerunek firmy?

Magia pierwszego wrażenia

Wyobraźmy sobie, że wchodzimy do sklepu. Pierwsze wrażenie, jakie odniesiemy zaraz po przestąpieniu progu będzie nam towarzyszyło tak długo, aż inne odczucie tego nie zmieni. Jeśli więc jest to wrażenie, że sklep jest brudny, że rączki koszyków lepią się nam do dłoni, a pod półkami kłębią się „koty” kurzu, to jasne jest, że nawet jeśli obsługa jest miła, a towar atrakcyjny, to negatywne wrażenie w nas pozostanie i w przyszłości będziemy raczej omijać ten sklep. Do czego zmierzam? Otóż najważniejszy jest pierwszy, bezpośredni kontakt klienta z firmą. Magia pierwszych kilku minut, nawet sekund, jest absolutnie nie do przecenienia. To wstępne wrażenie zostaje zakodowane w umyśle klienta na długo. Miła obsługa, komfortowe wnętrze, przyjazne gościom, profesjonalizm pracowników firmy, itd. dają gwarancję, że za tym klientem przyjdą kolejni.

Reklama firmy

Dbałość o wizerunek firmy każdemu kojarzy się przede wszystkim z reklamą. Samo pojęcie „reklama” oznacza obszerną dziedzinę, w której, jak w przepastnym worku, mieszczą się spoty reklamowe w TV,  Internecie i w radiu, bilbordy, ulotki, katalogi, gadżety reklamowe, wizytówki, artykuły sponsorowane w prasie i wiele, wiele innych narzędzi marketingowych, służących do reklamowania usługi czy produktu. Twórcy reklamy prześcigają się w pomysłach, czasami szokujących, byleby tylko skupić na sobie uwagę odbiorcy. Liczy się kreatywność i precyzyjnie określony cel. Dlatego też firmy nie zaniedbują tej gałęzi swojego biznesu i nie zlecają tworzenia reklamy przypadkowym osobom, ale zatrudniają fachowców w tej branży.

Firma on-line

Gwałtowne zainteresowanie przedsiębiorców medium, jakim jest Internet, wynika z udowodnionego faktu, iż jest to niezwykle silne narzędzie do promowania firmy. Jeszcze w 2008 roku ponad połowa badanych osób wskazywała Internet jako główne źródło informacji. Minęły trzy lata od tego czasu, należy więc przypuszczać, że liczba ta jest znacznie wyższa. Co z tego wynika? Otóż można śmiało powiedzieć, że firma, która nie posiada swojej strony www lub choćby wizytówki internetowej Google, po prostu nie istnieje.

Kreowanie wizerunku firmy to wbrew pozorom proces długi i żmudny. Nie zaistniejemy pozytywnie w świadomości odbiorcy w tydzień czy nawet w miesiąc. Na dobrą markę pracuje sztab specjalistów od reklamy, psychologii społecznej, marketingu i zarządzania. Z drugiej strony bardzo łatwo jest zepsuć opinię o firmie – wystarczy niewielkie zaniedbanie, aby miesiące i lata wytężonej pracy poszły na marne.

Comments are closed.